Havli in Oslo 2010 / Utah 2012 / Illinois 2013 / Toronto 2015

VÍTEJTE na blogu, který vznikl pro publikování článků z mého erasmáckého pobytu v Oslu, Norsku 2010. Později se stal "prostoduchým" zážitkovým blogem, kde si autor čas od času ukojil své pisatelské choutky. Následně se blog navrátil ke své původní myšlence. Uveřejňovány zde byly články z ročního studijního pobytu v Salt Lake City, Utah, USA 2012/13. A dále pracovní stáže v Champaign, Illinois, USA na přelomu 2013/2014. Po návratu ze zámoří blog dosti skomíral. Nechám se překvapit, jestli návrat za velkou louži / pracovně-studijní život s Luciou v kanadské Torontu 2015/16 vdechne život i mému blogu.

7. září 2012

Pozor, přechází medvěd! Na skok v Yellowstonu

Směr prvního výletu byl  již dlouho dopředu jasný - sever, tedy Yellowstone National Park, jelikož na rozdíl od dalších lokalit zima v Yellowstonu nepočká. V pondělí navíc celé USA slavilo Labor Day (Svátek práce), takže jsme měli k dispozici prodloužený víkend. Byl to první výlet. Navíc jela velká banda lidí a kvůli množství práce do školy nikdo neměl moc času plánovat dopředu. Nakonec jsem jakžtakž narychlo zabookovali kempy, půjčili auta a sehnali potřebné vybavení. Celkově panoval slušný chaos, což se ale vzhledem k okolnostem dalo čekat. A výsledek? 20 lidí. 4 auta, 4 dny, 3 státy, 3 noci, 2 kempy, 86 gejzírů, 216 fumarolů, 21 bahenních sopek, 105 termálních pramenů a bazénu a hlavně skoro 1000 najetých mil (1 míle = 1,6 km). Projeli jsme státy Utah, Idaho a Wyoming. Samotný Yellowstone se pak nachází na hranicích Wyomingu, Idaha a Montany. Jeho hlavní část však leží ve Wyomingu.

Fotky najdete ZDE.

Zobrazit místo Yellowstone Trip na větší mapě

posádka na cestě - Riku, já, Davinia, Yosuke a Angel

noční cesta do Yellowstonu - já, Davinia, Yosuke, Angel, a Riku

Pozor, aby vás nenabral na rohy bizon.

Náš vůz nakonec měl španělsko - (řidič Angel, Davinia) - japonské (Riku, Yosuke) obsazení. Čeština jako komunikační jazyk se neujala, a tak mi jedním uchem plynula do hlavy španělština a druhým japonština. Cesta tam byla stručně řečeno celkem divoká. Na úvod jsme jako jediní zvolili (naše GPS zvolila) panoramatickou jižní variantu. Úzká silnice v údolí naštosovaném karavany a náš temperamentní řidič Angel vyústili po nějaké době v příjemný rozhovor s místním policistou a méně příjemný "bloček" za překročení rychlosti o nějakých pár desítek kilometrů. Vyráželi jsme celkem pozdě, takže poslední tři hodiny jízdy byly jen za svitu luny a našich slabých světel. Btw., američtí řidiči asi nikdy neslyšeli o ztlumení dálkových světel při míjení protijedoucího vozidla, což nás nemile překvapilo. Co nás překvapilo ještě více, byl méďa křižující silnici v parku za svitu luny. Hbitá "myška" do protisměru však méďu odradila od návštěvy vnitřních prostor našeho zapůjčeného Chevroletu, za což jsme byli velmi rádi. Nakonec můžeme říkat, že jsme jako jediní viděli v Yellowstonu medvěda. Po pozdním příjezdu do kempu zbylo už jen postavit za lijáku náš stan "první kategorie" zakoupený ve Walmartu. Nutno přiznat, že nebyl úplně vodotěsný, ale ještě to šlo.

vulkanické terasy - Mammoth Hot Spring Terraces

Grand Canyon Yellowstonu - South Rim s vodopoádem

grupen foto výpravy

detaily v řece

Samotné putování autem a občas trochu pěšky po Yellowstonu nebudu nijak sáhodlouze popisovat. Nechť promluví fotky. Druhý den ráno jsem zašel na snídani a pokec za Katkou (spolužačka z MU) a Honzou, kteří makali v rybí továrně na Aljašce a teď zrovna projížděli kolem při své měsíční cestě po Státech. Počasí bylo nakonec rozumné, v noci sice lilo jako z konve, ale přes den jsme si užili celkem dost slunečních paprsků. Do spacáku se musel člověk pořádně zabalit, protože teploty padaly v noci k nule. Po večerech jsem si občas připadal trochu jako prudič. Chování naší skupiny nepatřilo mezi předpisové. A že předpisů je v parku fůra - jak uchovávat jídlo před medvědy, jak zakládat oheň, jak být potichu, atd. Většinou jsme porušovali půlku pravidel za ráz. Nutno přiznat, že záverečnou taneční party na pláži Yellostonského jezera jsem opravdu nečekal. :D

typické gejzírové pole

profilovka

Midway Geyser Basin - horký bazén

mnohobarevné oko Grand Prysmatic Pool

Midway Geyser Basin

Mammoth Hot Spring Terraces

Nejznámější a nejnavštěvovanější atrakcí parku je gejzír Old Faithful (Starý věrný). Věrný opravdu je - horká voda vytryskuje ze země každých cca 90 minut do výšky skoro 30 metrů. Okolo gejzíru je obrovský amfiteátr, kde se tlačí davy lidí. A zde to zajímavé končí. Voda "blafne" ze země a šmitec. Hned za rohem ale čeká spousta čarokrásných míst, které je jen potřeba objevit - jako třeba Midway Geyser Basin. Dva a půl je málo. Yellowstone je lokalita aspoň na týden. A proč je Old Faithul "ten gejzír"? Třeba takový nejvyšší Steamboat gejzír tryská vodu do výšky 120 metrů jen jednou za čas. Naposledy v roce 2005. To chce trpělivost

erupce Old Faithful

Lake Yellostone a bahenní bazény

seekayaky u gejzíru

síra, slunce s horká voda

termální bazény bývají velmi hluboké - West Thumb Gezser Basin

večerní barbecue v kempu

Suma sumárum. Výlet povedený. Lidé v autě víc než příjemní. Organizace byla chaos, ale to se vyladí. Cestou zpátky jsme ještě zastavili v dalším národním parku (úplně jiného ražení) Grand Teton, jehož skalní štíty lákají k další pořádně dlouhé návštěvě. Čeho jsme si všimli je, že lidi tu jezdí na dovolenou s neuvěřitelnými sestavami vozidel. Patnáctimetrový camper, který má na střeše jachtu a za sebou táhně 4*4 vám pak už připadá jako běžný účastník silničního provozu.

na cestě skrz NP Grand Teton, campery byly všude
a
posádka našeho vozu - Angel, Yosuke, Davi a Riku

tady chci zůstat - Grand Teton NP

PS: ( Katie, let´s see if you gonna find this. I passed through Grand Teton NP and your hometown, Jackson. It is а stunning place. Looks like a hiking heaven. And Jackson is bar next to bar - nothing like SLC. ;o))